תנ"ך על הפרק - איוב לב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב לב

780 / 929
היום

הפרק

וַֽיִּשְׁבְּת֡וּ שְׁלֹ֤שֶׁת הָאֲנָשִׁ֣ים הָ֭אֵלֶּה מֵעֲנ֣וֹת אֶת־אִיּ֑וֹב כִּ֤י ה֖וּא צַדִּ֣יק בְּעֵינָֽיו׃וַיִּ֤חַר אַ֨ף ׀ אֱלִיה֣וּא בֶן־בַּרַכְאֵ֣ל הַבּוּזִי֮ מִמִּשְׁפַּ֪חַ֫ת רָ֥ם בְּ֭אִיּוֹב חָרָ֣ה אַפּ֑וֹ עַֽל־צַדְּק֥וֹ נַ֝פְשׁ֗וֹ מֵאֱלֹהִֽים׃וּבִשְׁלֹ֣שֶׁת רֵעָיו֮ חָרָ֪ה אַ֫פּ֥וֹ עַ֤ל אֲשֶׁ֣ר לֹא־מָצְא֣וּ מַעֲנֶ֑ה וַ֝יַּרְשִׁ֗יעוּ אֶת־אִיּֽוֹב׃וֶֽאֱלִיה֗וּ חִכָּ֣ה אֶת־אִ֭יּוֹב בִּדְבָרִ֑ים כִּ֤י זְֽקֵנִים־הֵ֖מָּה מִמֶּ֣נּוּ לְיָמִֽים׃וַיַּ֤רְא אֱלִיה֗וּא כִּ֘י אֵ֤ין מַעֲנֶ֗ה בְּ֭פִי שְׁלֹ֥שֶׁת הָאֲנָשִׁ֗ים וַיִּ֥חַר אַפּֽוֹ׃וַיַּ֤עַן ׀ אֱלִיה֖וּא בֶן־בַּֽרַכְאֵ֥ל הַבּוּזִ֗י וַיֹּ֫אמַ֥ר צָ֘עִ֤יר אֲנִ֣י לְ֭יָמִים וְאַתֶּ֣ם יְשִׁישִׁ֑ים עַל־כֵּ֖ן זָחַ֥לְתִּי וָֽאִירָ֓א ׀ מֵחַוֺּ֖ת דֵּעִ֣י אֶתְכֶֽם׃אָ֭מַרְתִּי יָמִ֣ים יְדַבֵּ֑רוּ וְרֹ֥ב שָׁ֝נִ֗ים יֹדִ֥יעוּ חָכְמָֽה׃אָ֭כֵן רֽוּחַ־הִ֣יא בֶאֱנ֑וֹשׁ וְנִשְׁמַ֖ת שַׁדַּ֣י תְּבִינֵֽם׃לֹֽא־רַבִּ֥ים יֶחְכָּ֑מוּ וּ֝זְקֵנִ֗ים יָבִ֥ינוּ מִשְׁפָּֽט׃לָכֵ֣ן אָ֭מַרְתִּי שִׁמְעָה־לִּ֑י אֲחַוֶּ֖ה דֵּעִ֣י אַף־אָֽנִי׃הֵ֤ן הוֹחַ֨לְתִּי לְֽדִבְרֵיכֶ֗ם אָ֭זִין עַד־תְּב֥וּנֹֽתֵיכֶ֑ם עַֽד־תַּחְקְר֥וּן מִלִּֽין׃וְעָֽדֵיכֶ֗ם אֶתְבּ֫וֹנָ֥ן וְהִנֵּ֤ה אֵ֣ין לְאִיּ֣וֹב מוֹכִ֑יחַ עוֹנֶ֖ה אֲמָרָ֣יו מִכֶּֽם׃פֶּן־תֹּ֣֭אמְרוּ מָצָ֣אנוּ חָכְמָ֑ה אֵ֖ל יִדְּפֶ֣נּוּ לֹא־אִֽישׁ׃וְלֹא־עָרַ֣ךְ אֵלַ֣י מִלִּ֑ין וּ֝בְאִמְרֵיכֶ֗ם לֹ֣א אֲשִׁיבֶֽנּוּ׃חַ֭תּוּ לֹא־עָ֣נוּ ע֑וֹד הֶעְתִּ֖יקוּ מֵהֶ֣ם מִלִּֽים׃וְ֭הוֹחַלְתִּי כִּי־לֹ֣א יְדַבֵּ֑רוּ כִּ֥י עָ֝מְד֗וּ לֹא־עָ֥נוּ עֽוֹד׃אַעֲנֶ֣ה אַף־אֲנִ֣י חֶלְקִ֑י אֲחַוֶּ֖ה דֵעִ֣י אַף־אָֽנִי׃כִּ֭י מָלֵ֣תִי מִלִּ֑ים הֱ֝צִיקַ֗תְנִי ר֣וּחַ בִּטְנִֽי׃הִנֵּֽה־בִטְנִ֗י כְּיַ֥יִן לֹא־יִפָּתֵ֑חַ כְּאֹב֥וֹת חֲ֝דָשִׁ֗ים יִבָּקֵֽעַ׃אֲדַבְּרָ֥ה וְיִֽרְוַֽח־לִ֑י אֶפְתַּ֖ח שְׂפָתַ֣י וְאֶֽעֱנֶֽה׃אַל־נָ֭א אֶשָּׂ֣א פְנֵי־אִ֑ישׁ וְאֶל־אָ֝דָ֗ם לֹ֣א אֲכַנֶּֽה׃כִּ֤י לֹ֣א יָדַ֣עְתִּי אֲכַנֶּ֑ה כִּ֝מְעַ֗ט יִשָּׂאֵ֥נִי עֹשֵֽׂנִי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

באיוב חרה אפו על צדקו נפשו מאלהים ובשלשת רעיו חרה אפו על אשר לא מצאו מענה וירשיעו את איוב. לכאורה אינו מובן דהוו תרתי דסתרן דחרה אפו באיוב וברעיו ואי הוה קאמר על אשר לא מצאו מענה לבד ניחא אך באומרו וירשיעו את איוב נראה דאף זו מן התוכחות דאיך הרשיעו איוב ואינו רשע וסותר הקודם שחרה אפו באיוב על צדקו נפשו. ואפשר במ"ש רז"ל בראשית ברא אלהים שעלה במחשבה לברא העולם במדת הדין ראה שאין העולם מתקיים הקדים מדת רחמים ושתפה למדת הדין והיינו דכתיב ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים. ותהי עלה הרב תורת חיים ז"ל בשיטתו לקמא על דף ן' דמאי קמ"ל קרא מה שעלה במחשבתו יתברך. ואעיקרא לא שייך כלפי מעלה כביכול ופירש הרב ז"ל דמחשבתו יתברך קיימת וכשהוא דן לצדיקים גמורים הוא יתברך דן אותם במדת הדין הגמור בלבד כמו שעלה במחשבה לפניו לפי שהן יכולים להתקיים על שורת הדין. והשתא ודאי איוב איש תם וישר ונדיב נדיבות וכל מה שאמר ממעשיו הטובים אמת וצדק. אבל עם כל זה לפי מדת הדין הגמור לא אפשר אם לא ימצא איזה חטא כחוט השערה והקב"ה אחשיביה לדונו במדת הדין הגמור. וכבר כתב הרב תורת חיים שם דמ"ש ויען ה' את איוב מן הסערה פירושו שדקדק עמו כחוט השערה כמדת החסידים. הוא אשר דיבר אליהוא באיוב חרה אפו על צדקו נפשו מאלהים דייקא מדת הדין דכלפי מדת הדין שהקב"ה דן בה לצדיקים גמורים וחסידים מי יעמוך ואיך איוב מצדיק עצמו מאלהים מדת הדין כי אין נקי. ואל השלשה ריעי איוב חרה אפו דשויאו איוב רשיעא וירשיעו את איוב והוא שקר כי אינו רשע ח"ו. והרב מהר"ם אלשיך ז"ל פירש ומצאתי שהרמב"ן ז"ל רמזו בשער הגמול. כי איוב היה צדיק גמור אבל תרח מגולגל בו וכל אלו היסורין על עונות תרח הרבים שהיה ראש לעע"ז וחטא והחטיא וז"ש אליהוא באיוב חרה אפו על צדקו נפשו דייקא דהוא נפש תרח ומה לו כי יזעק ובקרבו נפש לא מטוהרה. ובשלשת רעיו חרה אפו על אשר לא מצאו מענה וירשיעו את איוב וזהו שקר מפורסם כי איוב היה צדיק הוא עצמו וכל מעשהו באמונה וכל מה שאומר ממעשיו הטובים אמת. אך נפשו נפש תרח והיא חייבת לכל היסורין האלה ויותר:צעיר אני לימים ואתם ישישים וכו'. פירוש שתים הנה המונעים אחת מצד עצמי כי צעיר אני לימים ואחד מצדכם כי אתם ישישים ובישישים חכמה על כן זחלתי מבחינת עצמי ואירא מצד בחינתכם. מחוות דעי הקצרה אתכם שאתם חכמים:אכן רוח היא באנוש ונשמת שדי תבינם. מדוקדק הכתוב על פי דברי רבינו האר"י ז"ל דנפש ורוח נכנסים באדם ממש והנשמה עומדת עליהם ואינה נכנסת באדם וז"ש רוח היא באנוש כי היא נכנסת באנוש ממש ונשמת שדי שהיא מרחפת תבינם:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך